Hur var det nu med kvintcirkeln?

Hur var det nu med kvintcirkeln?

Kvintcirkel

GÅR DET ATT TRÄNA UPP SITT GEHÖR?

Innan mitt första möte med musikteori, satslära och harmonilära hade jag byggt upp mitt eget förhållande till harmonik. Mitt sätt att tänka gick ut på nån sorts motsvarighet till kvintcirkeln fast i kvart-intervall. Det har sedan hängt med som en självklarhet i mitt gehörsspel.

Bara en sådan sak som att förstå att alla tonarter faktiskt inbördes ser lika ut, är en första insikt som kanske inte är självklar när man är nybörjare. Om du övar upp förmågan att höra förhållandet mellan de vanligaste tonartsrelaterde ackorden(Ex C-dur: C-Dm-Em-F-G-Am) kan du spela det mesta av all musik vi vanligen rör oss med. Att göra motsvarande ackordbyten obehindrat i alla tonarter begränsas bara av hur duktig du är på ditt instrument. Ett bra gehör räcker då oerhört långt till att både spela och planka låtar.

MEN HUR VAR DET NU MED KVINTCIRKELN?

Den var givetvis en intressant upptäckt för mig, men jag hade svårt att släppa mitt kvart-tänkande. Hur många har inte suckat i sitt första möte med kvintcirkeln? Målet med kvintcirkeln primärt, är knappast att hjälpa dig spela på gehör. Senast när jag berättade att mitt huvud bestod av kvartsintervall var det någon som väckte en intressant fundering: ”Tänk om ditt sätt att tänka är enklare när det handlar om gehörsspel?”

"En kvartcirkel inbjuder till snyggare ackordbyten(ackordläggning) eftersom den visualiserar den närmaste vägen till ackordet."

kvartcirkeln

EN KVARTCIRKEL!

Så vad gör vi då? Jo vi tar och ”spegelvänder” kvintcirkeln så får vi en ”kvartcirkel”! Att parallellerna ligger där dom gör kan vi ju kanske stå ut med även om det kanske finns bättre sätt.

En kvartcirkel inbjuder till snyggare ackordbyten(ackordläggning) eftersom den visualiserar den närmaste vägen till ackordet. För mig som pianist känns det mer rätt att närmsta kvartsprång syns till höger resp. vänster, istället för att det är en kvint där man måste hoppa förbi kvarten. Dessutom är förövrigt våra vanligaste bruksinstrument gitarr och bas stämda i kvarter. Jag håller inte för troligt att basister i allmänhet står och klurar på kvinter när de spelar. Dragspelarens vänsterhand får tyvärr acceptera att subdominanten ligger under tonikan och dominanten över, men dragspel har ju en speciell finess. Liknande är det med mandolinen, men som gitarrspelare kommer man långt genom att tänka gitarrens grövsta strängar och grepp uppochner!

Läs alla inlägg om låtskrivande här

Denna artikel är öppen för kommentarer...