VAD SÄGER EN MELODI? - del 10

VAD SÄGER EN MELODI? - del 10

Oskrivna regler

Musik får inte bli mattematik, då blir det fruktanvärt tråkigt och stelt.

Men nästan all musik verkar ha en del oskrivna och ofrånkomliga mallar. En sådan är att efter repetition av den första kommer den tredje som tar en annan väg. Det var en av mina lärare på Brommaskolans musiklinje som gjorde mig medveten om det. Från klassisk till modern musik, det verkar inte ha någon betydelse utan det finns nästan alltid där. Man kan analysera hela stycken eller sekvenser i en låt så finner man ofta att detta återkommer som en oskriven lag. Melodin målas och berättelsen börjar, den repeteras och så tredje gången börjar den kanske på samma sätt igen men tar sig sedan ny väg.

En annan intressant företeelse är tonspråk som återfinns överallt i världen trots olika skalor, språk och kultur. De känns närmast igen som melodierna som formas i barns ramsor. ”Skvallerbytta bingbång…osv” Nästan som att ”mamma” och ”pappa” låter liknande på de flesta språk. Jag har medvetet använt detta tonspråk i någon låt jag skrivit.

Hjärta och öron

Musik är ett hjärtats språk som förmedlar någonting. Som låtskrivare är det du som bestämmer vad som skall sägas. Jag vill hålla fast vid vad jag redan sagt i den här serien av artiklar att det är vad som finns i ditt och mitt hjärta som kommer ut i musiken.

Det viktigaste redskapet en musiker har är öronen. Så näst efter ditt inre är det hörseln du ska vara rädd om. Utan att lyssna kan du inte uppfatta, härma, forma språket. Eftersom musik är ett språk gäller framförallt förmågan att lyssna för att vi ska kunna lära oss detta uttryckssätt. Inte minst måste vi kunna lyssna för att själva kunna sjunga, spela och skriva musik. Låt hjärta och hörsel fungera tilsammans.

Läs flera inlägg om låtskrivande här